Folkbokföring räcker ej för överlåtelse av hyresrätt till närstående

Hej

Jag undrar om jag kan skriva in min dotter som inneboende i en hyresrätt då hon själv äger en liten etta. Anledningen är att jag vill att hon ska få besittningsrätt om det skulle hända mig något. Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna om hyra hittar du i 12 kap Jordabalken (JB).

För att få besittningsrätt måste man vara hyresgäst

Besittningsrätt innebär att du som hyresgäst har rätt att få ditt hyresavtal förlängt ifall hyresvärden säger upp det och uppmanat dig att flytta, JB 12 kap 46 §. Detta gäller bara om du inte har förverkat din hyresrätt genom att inte betala hyran, huset ska rivas eller lägenheten inte längre ska hyras ut etc., JB 12 kap 46 §. För att kunna ha besittningsrätt, måste du klassas som hyresgäst och alltså ha hyresavtalet med hyresvärden. Din dotter måste alltså överta hyreskontraktet om det händer dig något för att kunna få ha kvar lägenheten.

Det spelar ingen roll om hon är skriven i lägenheten

Hyresnämnden är en speciell typ av domstol som bland annat hanterar tvister som rör bostäder och lokaler. De har möjlighet att bestämma att en närstående som varaktigt sammanbor med en hyresgäst får överta ett hyreskontrakt, JB 12 kap 34 §. För att detta ska bli aktuellt krävs att din dotter och du har haft gemensamt hushåll i hyresrätten under minst något år. För att din dotter ska kunna ta över lägenheten enligt denna bestämmelse, räcker det alltså inte med att hon står som inneboende i din lägenhet. Jag utgår ifrån att hon vill bo kvar i sin egen lägenhet och att det det därför inte är ett alternativ för er att flytta ihop endast för att hon eventuellt ska kunna ta över lägenheten.

Hyresvärden kan välja att överlåta hyresrätten till din dotter

Den enda chansen din dotter har att få överta hyresrätten om det händer dig någonting, är om hyresvärden frivilligt väljer att överlåta hyresrätten till din dotter, JB 12 kap 32 §.

Slutsats och rådgivning

Att folkbokföra din dotter i din hyresrätt kommer inte göra att hon får besittningsrätt i lägenheten om det händer dig någonting. Mitt råd är fråga hyresvärden om den brukar tillåta att hyreskontraktet överlåts till en närstående om det händer hyresgästen något. Då vet ni i alla fall vad din dotter kan förvänta sig, ifall detta skulle ske.

Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig att få mer klarhet i din situation!

Elin JohanssonRådgivare