Fodervärd till hund utan SKK avtal

Hej

Jag har varit fodervärd till en hund i 4 år. Inget kontrakt finns skrivet och ägaren har visat väldigt lite intresse för hunden. De gånger de har velat träffa honom ett par dagar så sköter de inte motion och rastning och jag anser att hunden inte mår bra i deras vård. Nu vill de ha tillbaka hunden för gott. Har jag någon rätt att vägra lämna tillbaka hunden?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det normala och rekommenderade förfarandet vid fodervärd är att man följer SKK:s riktlinjer och skriftliga avtalsmall. Detta reglerar avtalet mellan fodervärd och uppfödare. Om ni använt er av detta avtal hade du tillslut blivit ägare, men även här har uppfödaren en rätt att ta tillbaka hunden om fodervärden handlat i strid med avtalet. Ni har inte skrivit något, vilket innebär att erat avtal regleras muntligen (här) och genom konkludent handlande.

Enligt 3 § lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter för jordbruksverket register om vem som är ägare till hunden. Detta register kan användas när man fastställer vem som är ägare (här). Registret behöver inte användas om du kan fastställa ditt ägarskap på annat sätt. Det du då kan göra är att fastställa dig som ägare genom att ansöka om detta hos tingsrätten. Sedan lär du visa på att du sköter ekonomi (t.ex. försäkringar för hunden i ditt namn) och vården av djuret.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med varma hälsningar
Terese VestergårdRådgivare