Flyttstädning innan totalrenovering

Hej!

Min morfar har bott i samma hyresrätt i över 30år. Hyresvärden har inte utfört någon renovering alls. Nu har morfar blivit gammal och sjuk och flyttat till ett boende. Vi har börjat tömma och rensa ur lägenheten.

Lägenheten är ganska dåligt skick, den är senioranpassad, men ingen renivering har gjorts sedan det byggdes. Vi vet att hyresvärden ska "blåsa ur" lägenheten och totalrenovera så fort vi tömt allt.

Nu till frågan, måste vi verkligen flyttstäda så pedantiskt som en "vanlig" flyttstädning? Eller kan vi hävda att eftersom det ändå ska totalrenoveras, allt ska bort och alla ska bli sprillans nytt, att vi "bara" gör en grovstädning, alltså, i princip bara soppar ur lägenheten??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lagstiftning som reglerar hyra av lägenhet hittas i 12 kap jordabalken. I lagen finns det dock inga bestämmelser om vad som gäller angående flyttstädning.

Frågan om flyttstädning brukar istället regleras i hyresavtalet mellan hyresvärden och hyresgästen. Framgår det inte av hyresavtalet vad som gäller blir situationen mer komplicerad. Det är troligt att man enligt sedvana (vad som vanligen brukar gälla) har en skyldighet att lämna lägenheten i samma skick som när man flyttade in.

Sammanfattningsvis kan alltså frågan om flyttstädning framgå av hyresavtalet. Då gäller det som har avtalats. Om inget anges i hyresavtalet så är det troligt att en flyttstädning bör göras.

I ditt fall, där du vet att en totalrenovering kommer att ske, rekommenderar jag dig att kontakta hyresvärden. Då kan du fråga om en fullständig flyttstädning behöver göras eller om ni kan komma överens om att en grovstädning räcker.

Om ni önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare