FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/06/2021

Flyttstädning

Hej! Jag har en fråga gällande uthyrning av rum till inneboende i hyresrätt. Jag har hyrt ut ett av rummen till en inneboende som nu flyttat, och vid kontroll utav städning/besiktning så ser rummets möbler hela ut men det finns flera anmärkningar. Jag har tagit bilder på allt och skickat, men min nu föredetta inneboende tycker att jag är extrem. Det som bland annat är kvarlämnat är dammiga hyllor, stora dammtussar på golvet, klistrigt golv med små pappersbitar som fastnat, ringar av torkad vätska på golvet, klibbig dörr med hår fastklibbat, ett avtryck på insidan av dörren som gör att jag kanske måste måla om den, samt i hennes skåp i badrummet är det kvar något kletigt över hela insidan, hår, använda tops och använda rakblad. Även hennes fryslåda är smutsig. Jag vet att hon har torkat av skrivbord till exempel, alltså sådant som är synligt, vilket ju är jätte bra — men jag tycker inte resten är okej och det står tydligt i vårt avtal att det ska vara "reasonable clean" för att betala tillbaka dispositionen. Har jag rätt att behålla depositionen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då det rör sig om hyresrätt är 12 kap. Jordabalken (JB) tillämplig. Generellt sätt så finns det en vårdplikt för hyresgästerna, 12 kap. 24 § JB och hyresgästen kan då bli skyldig att ersätta för ska som uppkommit. I detta fall rör det sig om flyttstädning vilket inte är uttryckligen reglerat i lag. Ni har då skrivit ett avtal kring detta och använt begreppet "reasonable clean". Vad detta begrepp innefattar är inte juridiskt definierat och det blir då en bedömningsfråga och fråga om avtalstolkning. För att du ska få behålla depositionen behöver en bedömning av begreppet och bilderna göras, ev kostnader för åtgärder kan säkert beaktas för att sedan bestämma om det rör sig om ett avtalsbrott.

Det kan anmärkas att det inom avtalsrätten finns en princip som kallas för oklarhetsregeln som innebär att den som sett till att en viss formulering eller villkor tagits med i avtalet också ansvarar för det. Är det oklart hur den del av avtalet ska uppfattas så tolkas den delen till den ansvariges nackdel.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare