Flyttstädning

Hur ska jag förfara när jag har beställt en städning av min lägenhet s.k flyttstäd av en firma och när jag tittar till lägenheten dagen efter så har inget städats alls, men man kan se att det varit folk i lägenheten för det ligger en ytterlampskupol i glas på golvet som inte tillhör lägenheten och en läskburk kvarlämnad. Och sidan på badkaret som jag tagit bort var tillbakamonterad igen. Arbetet skulle ha utförts i fredags den 10 juli-2015 och jag har ringt antal ggr , men inget svar, Det har visserligen varit helg, men vid min fråga om dom jobbade helg var svaret från dom ja. Jag är nu helt i chock och vet inte vad jag ska ta mig till. Hur ska jag gå till väga, Vem vänder jag mig till. Jag vill ju inte betala för något som inte blivit utfört.

Snälla svara snabbt.

Fattig pensionär.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga!

Din flyttstädning kommer att omfattas av konsumenttjänstlagen (KtjL). Denna lag omfattar de allra flesta tjänster som privatpersoner beställer från näringsidkare, och går att hitta här.

Det framgår inte av din fråga vad näringsidkaren själv har att säga om den uppkomna situationen. I första hand råder jag dig därför att du fortsätter försöka kontakta näringsidkaren nu under denna arbetsvecka. Det framgår inte heller om du redan betalat för tjänsten eller ej.

Vad som dock kan sägas i allmänhet är följande: Om näringsidkaren anser sig utfört tjänsten, men enligt dig har utfört ett bristfälligt arbete som avviker från det ni avtalat om så kan det föreligga ett fel, enligt lagens mening. Du som konsument ska då så snart som möjligt reklamera detta till näringsidkaren. Om du inte får tag i näringsidkaren per telefon så bör du istället reklamera via post eller annat liknande kommunikationssätt. Vid en fullgjord reklamation så har du som konsument vissa rättigheter. Den första av dessa rättigheter är att du får hålla inne betalningen, eller en tillräckligt stor del av den för att ge dig betryggande säkerhet för tjänstens fullbordan. Därefter kan du primärt kräva avhjälpande, dvs. att näringsidkaren utför tjänsten enligt vad ni avtalat.

Om näringsidkaren anser sig ha påbörjat tjänsten, men inte avslutat den trots att det avtalade utförande-datumet passerat så föreligger istället ett dröjsmål. Du har då i princip samma möjligheter att kräva fullgörande, hålla inne betalningen, osv, men du kan nu även häva avtalet. För att få häva avtalet krävs dock att dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig som konsument.

Sammanfattningsvis råder jag dig alltså att du vänder dig till näringsidkaren i detta skede, för att därefter besluta om lämplig åtgärd. Du kan alltid vända dig till oss igen när du har kommit i kontakt med näringsidkaren, om du i det skedet skulle ha några fler frågor! Hoppas allt löser sig!

Med vänlig hälsning

Anton PeterzénRådgivare