Flytta och avtala om boende för barn vid gemensam vårdnad

Hej

det är så att min flickvän ska flytta ner till mig från Stockholm till falkenberg. Hon och hennes ex har gemensam vårdnad om sina barn som är 9 och 4 år gamla. Nu är det så att han var oki med flytten men nu helt plötsligt vägra han skriva på flytt papprena. Den äldsta vill bo kvar hos pappan och det har vi sagt är oki medans den lilla vill flytta med sin mamma ner. Kan hon flytta ner med lillan endå fast han inte skriver på?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag förstår har din flickvän och barnens pappa gemensam vårdnad. Utöver detta kan det även vara betydande hur barnen bott tidigare. Jag kommer här förklara vad som gäller vid växelvis boende.

6:11 och 6:13 föräldrabalken finns det regler om vårdnadshavarnas rättigheter och skyldigheter att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. I de fall där vårdnadshavarna har gemensam vårdnad ska de bestämma i dessa frågor gemensamt. Exempel på detta är beslut om barnets bostadsort där det pga avståndet blir praktiskt ogenomförbart med växelvis boende. Din flickvän kan alltså inte flytta barnet utan att vara överens med pappan om detta. För att kunna göra det utan hans medgivande krävs det då att hon har ensam vårdnad.

Det finns även en möjlighet att ansöka om att rätten ska förordna om barnens boende. Det går även att avtala om detta (som ni verkar ha försökt). För att avtalet ska vara giltigt måste det dock vara både skriftligt och godkänt av socialnämnden (6:14 a), det räcker alltså inte med att han tidigare muntligt gick med på det.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare