Flytta från bostad efter upphört samboförhållande

Hej!

Jag äger en bostadsrätt sedan 5 år tillbaka och för ungefär ett år sedan flyttade min sambo in. Hen står inte med i avtalet och har under tiden inte haft någon inkomst och därför inte betalat någon hyra. Vi har nu gjort slut och hen ska flytta ut. Har jag rätt att slänga ut hen eller är det uppsägningstid på 3 månader som gäller? Vi är överens om att lägenheten är min och det som var ens eget från början är de som man tar med sig. Hen har ingenstans att bo nu men jag vill att hen ska flytta så snabbt som möjligt. Finns det något jag kan göra för att få ut min sambo?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då det rör sig om ett samboförhållande blir Sambolagen (SamboL) tillämplig och lagrum samt paragrafer som hänvisas till nedan går att finna under nu infogad länk.

Samboegendom och bodelning
Bostaden utgör inte samboegendom då du redan innan samboförhållandet ägde denna. För att den ska utgöra samboegendom krävs att bostaden införskaffats för gemensamt bruk, detta följer av 3 och 5 §§ SamboL. Detta innebär att din sambo inte har någon rätt till bostaden. Detta verkar ju dock inte vara något problem i ert fall då ni är överens om att du behåller lägenheten.

Egentligen har ni rätt att göra en bodelning avseende det bohag som införskaffats för gemensamt bruk och annan samboegendom. Vad som utgör sådan samboegendom följer av 3 och 4 §§ SamboL. Men då ni verkar vara överens om vem som har rätt till vilka saker kommer jag inte att gå in närmare på detta.

Praxis: uppsägningstid
Av sambolagen följer dock inte hur lång tid en sambo har på sig att flytta ut från den gemensamma bostaden. Dock framgår ju i hyreslagen (12 kap. Jordabalken, se 4 §) att en normal uppsägningstid är tre månader och av praxis följer då att detta är en "normal uppsägningstid" som bör gälla även i situationer som eran.

Kommer ni inte överens om något annat kommer dessvärre denna tid att gälla.

Jag hoppas detta ger svar på din fråga, i annat fall får du gärna återkomma.

Lawline RådgivareRådgivare