Flytt med barn utan den andra vårdnadshavarens medgivande och rättsskyddsförsäkring

Jag är orolig för att min fd sambo kommer att vilja flytta från Uppsala till Stockholm, och ta vårt gemensamma barn med sig.

1. Kan hon göra detta i praktiken? 2. Om hon drar igång en tvist avs vårdnaden, kan man teckna nån form av försäkring mot detta för att inte hamna i ekonomiskt trubbel?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du skriver inte om ni har gemensam vårdnad men jag kommer att utgå från att ni har det i och med att du frågar om en eventuell framtida vårdnadstvist.

Fråga 1: I föräldrabalken 6:11 och 6:13 finns det regler om vårdnadshavarnas rättigheter och skyldigheter att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. I de fall där vårdnadshavarna har gemensam vårdnad ska de bestämma i dessa frågor gemensamt. Exempel på detta är beslut om barnets bostadsort. Din fd sambo kan alltså inte flytta dina barn utan att ni är överens om detta. För att kunna göra det utan ditt medgivande krävs det då att hon har ensam vårdnad.

Fråga 2: I de flesta hemförsäkringar ingår det ett rättsskydd, dvs man får hjälp med utgifter vid en rättsprocess. Kolla dock upp specifikt vad som ingår i din då de oftast bara gäller för vissa typer av tvister och inte alltid vid vårdnadstvister. Ifall det inte täcks kan du alltid höra med ditt försäkringsbolag ifall din hemförsäkring kan utökas för att täcka denna typ av tvist.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare