FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/05/2017

Flytt med barn

Hej. Jag vill flytta till en annan stad och min 9 åriga dotter vill följa med. Pappan går inte med på detta. Hur går vi vidare med detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I familjerättsliga sammanhang, ska alla beslut som rör vårdnad, boende och umgänge styras av vad som är barnets bästa, 6:2 a FB. Det är en gängse uppfattning att det bästa för barn är att ha en god relation med båda sina föräldrar, om ingen omständighet talar emot detta.

Som förälder kan man som utgångspunkt, om man väljer att flytta ifrån barnets hemmiljö, inte automatiskt ta med barnet till en annan stad. Det är inte för barnets bästa, att slitas från sin vardag, trygghet och stabila tillvaro.

Det framgår att barnet vill följa med, men då hon bara är 9 år är denna vilja inte avgörande, även om denna vilja givetvis ska tillmätas viss betydelse. Det framgår inte av omständigheterna hur vårdnaden är ordnad, om ni har delad vårdnad m.m, men du kan inte ta med dig dottern utan pappans samtycke. För det fall ni har gemensam vårdnad måste pappan skriva under flyttanmälan för barnet.

Jag rekommenderar att ni vänder er till socialtjänsten i er kommun för att tillsammans komma fram till en hållbar lösning!

Hoppas det var svar på din fråga, hälsningar

Johanna BarfoedRådgivare