Flera arbetsgivare

Hur kan min huvud arbetsgivare se mina andra arbetsgivare? Har dom rätt att fråga vilka tider och dagar jag arbetar hos andra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det står dig fritt att arbeta hos flera arbetsgivare så länge företagen inte konkurrerar med varandra och så länge arbetstiderna inte krockar med varandra. Du måste vara uppmärksam på att du som arbetstagare har en lojalitetsplikt mot din arbetsgivare varför det kan bli problematiskt att arbeta på ett annat företag inom samma bransch. Intressekonflikter kan nämligen uppstå om man jobbar hos konkurrerande arbetsgivare.

Är det därför ett företag i en helt annan bransch som inte på något vis konkurrerar mot din huvudarbetsgivare, kan denne inte kontrollera detta. Det är du som arbetstagare som får se till att arbetstiderna inte krockar så att du kan utföra arbetet hos båda arbetsgivarna! Nu framgår det inte av din fråga vilket slags anställningsförhållande som föreligger mellan dig och din huvudarbetsgivare. För det fall du exempelvis är behovsanställd kan detta naturligtvis krocka om du blir inringd när du arbetar hos den andra arbetsgivaren, men har du specifika tider borde det inte vålla några problem.

Hoppas det var svar på din fråga! Hälsningar,

Johanna BarfoedRådgivare