Fler än 8 personer i privata sammanhang?

Får man samlas mer än 8 personer i sin lägenhet och fira nyår?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I nuläget gäller skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd för både individer och verksamheter för att begränsa spridningen av Covid-19. Alla är skyldiga att vidta dessa försiktighetsåtgärder.

Det är förbjudet att anordna allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än åtta deltagare. Polisen kan ställa in eller upplösa en allmän sammankomst eller offentlig tillställning med fler än 8 deltagare. Anordnar du en tillställning som bryter mot förbudet kan du dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Att vara hemma i sin lägenhet utgör inte en allmän sammankomst eller offentlig tillställning. Du kan läsa mer på krisinformation.se om vad som utgör en allmän sammankomst eller offentlig tillställning.

Däremot rekommenderas det inte att träffa fler än 8 personer i privata sammanhang. Det som rekommenderas är att umgås i en mindre krets. På Folkhälsomyndighetens hemsida kan du läsa att: "En mindre krets är ett fåtal personer, men det går inte att säga en exakt siffra. Vilka och hur många som ingår i kretsen kan variera utifrån varje individs livssituation. För någon kan det vara några nära vänner, för någon annan den närmaste familjen."

Sammanfattningsvis skulle jag alltså inte rekommendera dig att samlas fler än 8 personer i din lägenhet, för att begränsa spridningen av Covid-19, men du kommer inte riskera någon påföljd om du gör det.

Läs mer på: folkhälsomyndigheten.se och krisinformation.se

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare