FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag07/08/2018

Firmatecknare

Hej,

Jag har som privatperson lånat ut 70.000kr till ett företag räntefritt. Detta är nedskrivet i ett skuldebrev. 20.000kr kontant och 50.000kr till bankkonto. Dock är personen som skrivit på för företaget inte delägare i företaget hon lånat pengar för. Hon har alltså lånat pengar som privatperson i ett företags namn. Jag undrar om detta är felaktigt och straffbart?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Delägarskapet avgör inte vem som har rätt att ingå avtal för bolagets räkning. Denna rätt tillkommer firmatecknaren. I ett aktiebolag är styrelsen alltid berättigad att företräda bolaget såsom firmatecknare. VD har också rätt att teckna bolagets firma vad gäller sådana bestyr som ingår i den löpande förvaltningen. Sysslar bolaget ifråga med låneverksamhet och liknande har med andra ord VD:n antagligen också firmateckningsrätt i detta fall. Styrelsen kan även utse andra till firmatecknare. Jag föreslår att du kollar upp saken på allabolag.se, där firmatecknare står angivna.

Skulle personen som skrivit på för bolaget inte vara firmatecknare kan förfarandet vara straffbart. Bl.a. urkundsförfalskning och bedrägeri kan vara för handen, men saken är svår att utreda med begränsad information. Skulle det bli aktuellt är du självklart välkommen att återkomma med en detaljerad beskrivning av vad som har förekommit.

Jag hoppas att mitt svar för närvarande ska vara tillräckligt.

Jesper EngRådgivare