Finsk eller svensk jurist vid arvstvist i Finland

Hej!

Jag bor i Sverige men behöver hjälp med arvstvist i Finland. Är det bäst att kontakta en jurist i Finland eller går det lika bra med någon i Sverige?

Hälsningar

Lotta

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln vid arvsrättsfrågor är att man tillämpar lagen i det land den avlidne hade sin hemvist. Det här betyder att finsk arvsrätt sannolikt tillämpas och jag rekommenderar därför att du tar hjälp av en advokat eller jurist som är kunnig i finsk familjerätt. Finska ambassaden i Stockholm kan hjälpa dig med förslag på advokater och jurister som kan hjälpa dig här.

Ett undantag från huvudregeln är om den person som avlidit genom sitt testamente förkunnat att hen önskar att något annat lands lag tillämpas, exempelvis att hen vill att svensk arvsrätt ska gälla. Detta är en möjlighet som kommit via den så kallade arvsförordningen, som kom i augusti 2015. Framgår inte detta av testamentet, gäller som sagt finsk arvsrätt och du bör ha en finsk advokat eller jurist om du behöver hjälp vid en eventuell tvist.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning

Anonym AnonymRådgivare