Finns det risk för att min sambo får ta över min lägenhet?

Jag är sambo med en man sen drygt 3 år tillbaka. Vi bor i min bostadsrätt som jag köpte med min fd man för 14 år sen. Jag har två barn sen tidigare. Min äldsta sin köpte jag en lägenhet till precis innan min pojkvän flyttade in. Han flyttade in med sin då 12 årige son pga att hans radhus såldes på exekutiv auktion. Sonen bodde med oss ett år. Sen flyttade han till Förenade arabemiraten dit hans mamma flyttade med sin nya familj. Nu har sonen flyttat tillbaka till oss och hans mamma som fortfarande bor i Arabemiraten har sålt sitt hus i Sverige.

Vi har inte skrivit samboavtal. Jag är inte säker på att jag vill fortsätta vårt förhållande. Hans son är nu 15 år. min sambo får nog inte lån på banken o förmodligen svårt att hyra något pga betalningsanmärkningar. Finns det risk att han kan "ta" min lägenhet / del av den pga sin situation och sin omyndige son. Han har delad vårdnad av sonen med mamman. Eller kan jag göra slut och bara säga att det blir hans eget problem att lösa boendet för honom själv o sin son

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som gäller vid separation mellan sambor hittar du i sambolagen (SamboL).

Lägenheten utgör inte samboegendom

Om du eller din sambo begär bodelning vid en eventuell separation ska enligt sambolagen er samboegendom delas upp mellan er. (8 § SamboL) Samboegendom är er gemensamma bostad och bohag, t.ex. Möbler, hushållsmaskiner och annan lös egendom ni har i hemmet, om ni har förvärvat egendomen för gemensam användning. (3 § SamboL)

Eftersom du köpte lägenheten för 14 år sedan och alltså inte för din och din sambos gemensamma användning, så är lägenheten inte samboegendom. Lägenheten ska därför inte ingå i en eventuell bodelning mellan er. (3 § SamboL)

Den sambo som bäst behöver lägenheten har rätt att överta den

Det finns däremot en tvingande undantagsregel i 22 § SamboL som säger din sambo kan ha rätt att överta din bostadsrätt (även fast den inte utgör samboegendom) om han anses bäst behöva bostaden. Eftersom ni inte ha något gemensamt barn krävs det synnerliga skäl för att din sambo ska anses bäst behöva bostaden.

Synnerliga skäl innebär att det krävs riktigt starka skäl för att din sambo ska ha rätt att ta över din lägenhet. Att din sambo har vårdnad om sitt eget barn innebär inte utan vidare att kravet på synnerliga skäl är uppfyllt. Att din sambo har dålig ekonomi och därför kan få det svårt att hitta en ny bostad kan dock också inverka för att han skulle anses ha bättre rätt.

Det framgår inte om ditt yngre barn bor med dig, men det skulle ses som en anledning för att du ska få behålla din lägenhet. Du nämner att ni bara har bott ihop i 3 år vilket är till din fördel. Eftersom samboförhållandet inte har varat så länge krävs det nämligen större skäl för att din sambo ska få behålla lägenheten.

Din sambo måste ersätta dig om han anses ha bäst rätt

Om din sambo begär att få ta över bostadsrätten måste han göra det senast 1 år efter ert samboförhållande upphör. Om din sambo flyttar ut måste han begära att få ta över lägenheten senast 3 månader efter han flyttat ut. Om din sambo skulle anses ha bäst rätt till bostaden måste han ersätta dig för bostadens värde. (22 § SamboL)

Det är mycket svårt för mig att göra en fullständig bedömning om vem som kan anses ha bäst rätt till lägenheten eftersom både ekonomiska och sociala omständigheter väger in och jag bara kan utgå från informationen i din fråga. För att få mer juridisk hjälp kan du kontakta Lawline via info@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare