Finns det offentligt register över bostadsrättsförsäljningar?

Jag ser ofta köp av fastighet eller mark offentliggjorda online med säljarens respektive köparens namn samt köpesumma. Hur är det med köp av bostadsrätter, offentliggörs de också online? Kan man söka på en viss bostadsrätts säljare/köpare bakåt i tiden några år?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Det finns inga offentliga register över försäljningar/köp av bostadsrätter, till skillnad från fastighetsaffärer för inte myndigheterna några register över bostadsrättsaffärer. Det går därmed heller inte att söka på en säljare/köpare av en bostadsrätt och få fram någon historik över denne.

Ibland kan man se genomförda försäljningar via internetsidor som exempelvis Hemnet, booli och respektive fastighetsmäklarbyråers hemsidor. Informationen som visas på sålda/köpta lägenheter kan variera på dessa sidor och det är bara just den försäljningen/köpet som information visas om då, inte längre tillbaks i tiden. Om det visas någon information om en försäljning/köp så är det oftast enbart slutpriset som visas.

Ska man köpa en lägenhet ska man begära ett utdrag av säljaren ur den lägenhetsförteckning som bostadsrättsföreningen enligt 9 kap. 8§ Bostadsrättslagen är skyldiga att föra.
I förteckningen ska enligt 9 kap. 10§ Bostadsrättslagen följande framgå för varje lägenhet:

lägenhetens beteckning, belägenhet, rumsantal och övriga utrymmen ,dagen för Bolagsverkets registrering av den ekonomiska plan som ligger till grund för upplåtelsen,bostadsrättshavarens namn, samtinsatsen för bostadsrätten.

Jag hoppas att jag besvarat dina frågor, har du fler är du välkommen att skriva till oss igen!

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare