FrågaSKATTERÄTTÖvrigt30/04/2021

Finns det några skatterättsliga för- eller nackdelar av att ett hus man ärver inte har några bolån?

Hej,

Jag kommer i framtiden att ärva ett hus tillsammans med mina två syskon. Huset är testamenterat till mig, med förbehållet att jag köper ut mina syskon till minst taxeringsvärde. Det finns ett lån på huset som jag nu har fått frågan om jag vill hjälpa min förälder att lösa ut. Vi kommer att skriva ett skuldbrev på lånet så att det finns dokumenterat för framtida bouppteckning. Jag undrar om det finns det någon skattemässig fördel eller nackdel att lösa lånet nu, så att huset är skuldfritt när arvet faktiskt sker?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag på din frågeställning:

Inkomstskattelagen (IL).

Svar:

Det första jag tänker på är att om du betalar av lånet med dina tillgångar nu så ligger du ute med en summa pengar som du inte kan få att växa. Med det menar jag att om du inte betalar av skulden så kan du investera pengarna på olika sätt som gör att pengarna växer med åren. Medan om du lånar ut dem till dina föräldrar på så vis att du får tillbaka dem vid arvskiftet i framtiden, då får du ingen ränta, utan pengarna kommer inte ha vuxit när du väl får tillbaka dem. Om det inte är så att ni har avtalat om det i skuldebrevet såklart. Där måste du helt enkelt känna efter själv kring vad du hade gjort med pengarna om du inte lånat ut dem, hade du investerat dem eller "bara" låtit dem ligga kvar på ett vanligt bankkonto utan ränta. Rent skatterättsligt så kan jag inte komma på vare sig någon nackdel eller fördel om det enda som sker med huset är att bolånet betalas bort, men dina föräldrar står kvar som ägare. Utan då är skatteläget enligt min bedömning oförändrat, om du däremot skulle överta ägandet så sker givetvis skatterättsliga konsekvenser.

För dina föräldrar blir det såklart billigare att leva utan att behöva betala ränta och amortering på lånet, så det kan ju ge en stor effekt på deras levnadsstandard även om den inte är skatterättslig, men jag misstänker att ni redan tänkte på allt sådant och att det är därav ni funderar på detta.

Men som slutgiltigt svar, efter bedömning av inkomstskattelagens bestämmelser som helhet så finner jag inga rena skatteaspekter, som är varken för- eller nackdelar kring huruvida huset är belånat när du ärver det eller inte. Därav kan du ta ditt beslut baserat på andra för- och nackdelar du överväger.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, om du har några följdfrågor så är du varmt välkommen att höra av dig på elin.englund@lawline.se!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare