Finns det några generella krav på när ett samboförhållande anses föreligga?

Hej!

Jag undrar hur mycket som man måste bo tillsammans för att räknas som sambo? T ex hur många dagar om året, timmar per månad eller liknande? Jag tänker på t ex

1. När man har många resdagar om året

2. När man har så stora problem i relationen att man ibland måste vara ifrån varandra?

Gör lagen/praxis skillnad på VARFÖR man inte tillbringar VARJE nattvila tillsammans? I övrigt delar man ett liv som sambos när man fysiskt är tillsammans och tar gemensamt ansvar över bostaden, har sexuellt umgänge och har ekonomiskt utbyte/nytta av varandra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis kan sägas att det inte är lätt att svara på din fråga, eftersom det brukar göras en bedömning baserat på samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Jag kommer dock att gå igenom allmänna regler och uttalanden.

Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1 kap. 1 § första stycket sambolagen). Tydligare uttalanden finns i förarbetena till lagen (se prop.2002/03:80, s.44), där det sägs att man kan utgå från att ett samboförhållande föreligger om paret bor tillsammans och har gemensamma barn. I annat fall kan man utgå från att samboförhållande föreligger om paret har gemensam folkbokföringsadress. Om parterna är folkbokförda på olika adresser krävs, ifall de inte har gemensamma barn, att en helhetsbedömning av deras förhållande utvisar att de har en gemensam permanentbostad och gemensamt hushåll och att detta förhållande varat en inte alltför kort tid. Ett riktmärke kan vara att de har bott tillsammans i minst sex månader.

Sammanfattningsvis finns inga tydliga krav (t.ex. tidskrav) för att ett samboförhållande ska anses föreligga. Varken lag eller praxis tar således hänsyn till varför parterna inte tillbringar varje nattvila tillsammans. Det sker istället en bedömning där hänsyn tas till parternas relation och levnadsförhållanden. Om dessa visar att parterna kan anses bo stadigvarande tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll, är de att anse som sambor enligt lag.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare