FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/01/2021

Finns det något lagförslag om att porr ska räknas som prostitution eller våld mot kvinnor?

Hej Finns det något lagförslag om att porr ska räknas som prostitution eller våld mot kvinnor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns tyvärr inga förslag om att pornografi skall räknas som prostitution eller våld mot kvinnor, men däremot finns det en motion som nyligen lades fram (2019/20:131 av Désirée Pethrus (KD)) om åtgärder mot pornografi, klicka på länken för att läsa mer om motionen https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/atgarder-mot-pornografi-_H702131. Motioner är förslag som riksdagens ledamöter har lämnat till riksdagen.

PORNOGRAFIPRODUKTION I RELATION TILL KOPPLERI OCH MÄNNISKOHANDEL

Svensk lagstiftning ger tydliga riktlinjer till domstolarna i fråga om prostitution, koppleri och människohandel, men när det gäller produktion och distribution av pornografi saknas detta. Nuvarande lagstiftning lämnar stort utrymme för tolkning, vilket framgår av att koppleri- och människohandelslagstiftningen hittills inte tillämpats på porrindustrin.

Hälsningar,

Maryam NaqqarRådgivare