Finns det någon uttrycklig bestämmelse mot att återkalla medborgarskap i svensk rätt?

finns det någon uttrycklig bestämmelse mot att återkalla medborgarskap i svensk rätt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen uttrycklig bestämmelse i svenskt rätt om att kunna återkalla medborgarskap.

Med det sagt ska det dock tilläggas att enligt 14 § i Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap kan en svensk medborgare förlora sitt svenska medborgarskap när han eller hon fyller tjugotvå år, om han eller hon

är född utomlands,aldrig haft hemvist i Sverige, ochinte heller varit här under förhållanden som tyder på samhörighet med landet.

I dessa typfall kan alltså medborgarskapet upphöra att gälla. Det kan under vissa förutsättningar preskriberas.

Syftet med preskriptionsbestämmelsen är att förhindra att barn till utlandssvenskar behåller svenskt medborgarskap i flera generationer trots att samhörigheten med Sverige gått förlorad. Bestämmelsen tillämpas dock inte om personen ifråga blir statslös.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare