Finns det någon turordning för att välja kvarlåtenskap vid arv?

Min far har avlidit. Min äldre syster avled strax före honom. Finns någon form av "förtur" att välja saker: jag som enda levande barn eller min avlidna systers barn, eller, vi har lika rätt och ingen står först i led?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din avlidna systers barn kliver in i hennes arvsställning och är så kallade bröstarvingar precis som du. Din ställning är alltså densamma som barnen då ni är bröstarvingar. Ni har lika rätt och det finns ingen lagstadgad turordning om vad ni ska få ut.

Hoppas att du fick din fråga besvarad!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare