FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/08/2016

Finns det någon tidsfrist för bodelning?

Hur länge efter skilsmässan har man rätt att begära bodelning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gällande bodelning så ser reglerna olika ut beroende på om det gäller bodelning mellan före detta makar eller sambor.

I fråga om före detta makar finns det ingen tidsfrist inom vilken en bodelning senast måste äga rum. Det framgår dock av tidigare rättsfall att rätten till bodelning kan gå förlorad om en make under lång tid underlåter att begära bodelning utan någon rimlig förklaring.

För samboförhållanden finns det däremot en lagstadgad tidsfrist. Det framgår enligt sambolagen 8 § st. 2 (se här) att bodelning ska framställas senast ett år efter att samboförhållandet upphörde.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, hör gärna av dig till oss igen om du har fler frågor.

Melanie AscoughRådgivare