Finns det någon rätt till ersättning för ärr efter operation?

Hejsan

2016 fick jag en cysta på min bukspottskörtel och dom opererade bort den, Och har ett ärr på magen som inte är speciellt roligt att ha där. Har jag rätt till nån typ av ersättning för detta.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen allmän rätt enligt lag att få ersättning för ärr efter en operation. Möjligheterna till ersättning för ärr, återfinns vanligen i olika personförsäkringar beroende på vad försäkringens villkor föreskriver. Om du har en personförsäkring, rekommenderar jag därför att vända dig till ditt försäkringsbolag.

Det kan också finnas viss möjlighet att begära ersättning av patientförsäkringen (LÖF) om du skadats i samband med hälso- och sjukvård. LÖF ersätter dock enbart skador som hade kunnat undvikas (se 6 § Patientskadelagen). I och med att det är svårt att undvika ett ärr vid operation, är det nog sannolikt att det inte skulle omfattas av patientskadeförsäkringen.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Malin HedlundRådgivare