Finns det någon möjlighet för myndigheter att komma med lagförslag?

Hej! Jag undrar om det finns någon möjlighet för förvaltningsmyndigheter att komma med lagförslag och i så fall i vilket lagrum den möjligheten ges?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är riksdagen som stiftar lagar, vilket framgår av regeringsformen 1 kap. 4 § andra stycket. När riksdagen lämnar ett lagförslag kallas det för motion, men i praktiken är det regeringen som lämnar propositioner till riksdagen om lagförslag (9 kap. 2 § riksdagsordningen). Regler om detta finns i 9-10 kap. riksdagsordningen.

När regeringen arbetar med ett lagförslag behandlas den av ett utskott och ofta tillsätts en utredning (statens offentliga utredningar). Då den har färdigställts skickas den till berörda myndigheter.

I och med detta finns det en möjlighet för förvaltningsmyndigheter att komma med ett lagförslag, eller i alla fall tycka till om ett lagförslag och ge sina synpunkter på hur lagen borde utformas. I regeringens proposition till riksdagen finns därför myndigheternas syn på lagförslaget och är alltså material som riksdagen beaktar i frågan om lagen ska stiftas eller inte. Det aktuella lagrummet om myndigheternas skyldighet att yttra sig om lagförslag och lämna upplysningar till utskotten är 10 kap. 8 § riksdagsordningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Catarina Franco EdlundRådgivare