FrågaPROCESSRÄTTDomstol26/05/2013

Finns det någon möjlighet att skjuta upp rättegången då vi inte kan närvara pga. utlandsresa?

Hej!

Min vän har blivit utsatt för brott och just nu inväntar vi beslut om rättegång. Det vi är oroliga över är att rättegången ska sammanfalla med vår resa till sommaren tillsammans med våra bästa vänner, en resa som har varit planerad sedan ett år tillbaka och äntligen kunnat bli av. Vi båda kommer drabbas av detta då jag lär bli kallad som vittne, och min vän som målsägande. Detta har tagit hårt på min vän, det har varit ett tufft år och resan har verkligen blivit till ”ljuset i slutet av tunneln”. Vi har inte fått någon kallelse än. Det vi undrar är om det finns någon rättslig möjlighet att skjuta upp rättegången då vi båda inte kan närvara under det tidsintervall då resan ska företas, hur lång tid kallelsen innan rättegången senast måste delges oss, och hur goda våra chanser är att få rättegången flyttad ifall vi redan nu informerar rätten om hur det ligger till för oss.

 Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

och tack för er fråga till oss på Lawline!

En kallelse till huvudförhandling ska komma inom skälig tid innan huvudförhandling hållas, se 32 kap 1 § Rättegångsbalken (RB) (https://lagen.nu/1942:740#K32P1S1).

Vet ni med er redan nu att ni kommer vara borta under en viss period råder jag er att kontakta domstolen samt underrätta er advokat eller åklagare om detta snarast möjligt. Det kan hända att det går att byta datum, men det är inte någon självklarhet (se 32 kap 4 § RB).

En utlandsresa skulle vidare inte anses vara "laga förfall". För att inte drabbas av ev. påföjder ska ett laga förfall innefatta exv. sjukdom, avbrott i trafik och liknande, och andra händelser som man inte kunnat förutse (32 kap 8 § RB).

Vänligen,

Amanda RasmussonRådgivare