Finns det någon lag som reglerar privata skolor?

Vilka lagar tillämpas för privata skolor, privata barnomsorg osv. .. förvaltningslagen tillämpas för offentliga myndigheter, finns det någon motsvarande lag som reglerar privata skolor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den nya skollagen som infördes 2010 reglerar både privata och allmänna skolor. Skollagen innehåller nämligen bestämmelser för hela skolväsendet vilket innefattar även privata skolor. (1 § skollagen)

Genomgående i lagen finns det bestämmelser som gäller specifikt för fristående skolor/förskolor. I många kapitel kan du i kapitlets första paragraf utläsa vilka regler som gäller just fristående skolor. Till exempel i 8 kap angående friskolor kan du se i 1 § att du hittar bestämmelser om fristående förskolor i 18-24 §§. Samma system gäller i 10 kap om grundskolan där du kan utläsa i 1 § att bestämmelserna i 35-41 §§ rör fristående grundskolor.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare