Finns det någon gräns för hur länge man får sitta häktad?

Hej!

Min bror är häktad p g a kvinnofridskränkning och enligt hans advokat kan det bli att han sitter häktad in i augusti då många instanser har färre personal nu i semestertider. Vi i familjen vet inte vad som hänt, förutom att det inte ska vara något fysiskt. Den som lämnat in anmälan är min svägerska. Inget ursäktar vad man gör och säger till en annan människa, men min svägerska har även hon en stor del i vad som händer i deras förhållande.

Min fråga är om min bror får sitta häktad så länge? Trodde bara det var 14 dagar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Så som jag förstår din fråga undrar du helt enkelt om det finns någon gräns för hur länge en person får sitta häktad?

Skäl för häktning?

Häktning regleras i 24 kap. Rättegångsbalken och får ske om det finns sannolika skäl för misstanke om brott. Utöver detta krävs antingen att det finns risk för att den misstänkte avviker från ett eventuellt straff, att bevis kan undanröjas eller att den misstänkte fortsätter sin brottsliga verksamhet. Eftersom din bror sitter häktad har rätten uppenbarligen funnit dessa förutsättningar för häktning uppfyllda.

Proportionalitetsprincipen

Denna princip gäller i allmänhet för straffprocessuella tvångsmedel och det innebär att ett sådant medel får användas endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men som åtgärden (häktningen) innebär för den misstänkte. Detta innebär helt enkelt att ju längre en person sitter häktad i väntan på rättegång, desto mer ingripande är häktningen för den misstänkte och desto högre krav ställs för att låta den misstänkte vara fortsatt häktad.

Hur länge får en misstänkt sitta häktad?

Fortsatt beslut om häktning regleras i 24 kap. 18§ Rättegångsbalken. Om den misstänkte sitter häktad ska rätten sätta ut en tid inom vilken åtal ska väckas. Denna tid är vanligtvis 14 dagar. Om åtal inte väcks inom denna tid ska rätten med högst 14 dagars mellanrum hålla en ny förhandling i häktningsfrågan. Rättens ska särskilt se till att utredningen bedrivs skyndsamt. Det är alltså rätten som beslutar om häktning och om den ska hävas eller ej.

Av det föregående följer att det helt enkelt inte finns en bortre gräns för hur länge en person får sitta häktad. Prövningen av häktningsfrågan varannan vecka tillgodoser visserligen den häktade från att inte godtyckligt sitta frihetsberövad hur länge som helst. Men så länge den häktade är på sannolika skäl misstänkt för ett brott och en av de ovannämnda häktningsförutsättningarna föreligger, t.ex. att det finns risk för att hen fortsätter begå brottslig verksamhet kan häktning kvarstå till dess att huvudförhandling hålls. Det bör dock krävas att det görs framsteg i utredningen vid varje ny omförhandling av häktningsfrågan.

Bedömningen i det aktuella fallet och vad du kan göra.

Trots att det inte finns en bortre gräns för hur länge en person får sitta häktad ska som tidigare nämnts proportionalitetsprincipen beaktas. Detta är något som din brors offentliga försvarare skulle kunna påpeka under omförhandling av häktningsfrågan. Det skulle också kunna gå att hävda att allt för långa häktningstider strider mot Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna.

Det faktum att det saknas personal för att bedriva utredningen framåt bör inte vara skäl för att dra ut på häktningstiden. Argumentet att det inte finns personal för att bedriva utredningen kan inte anses väga över det intresse som din bror har av att inte sitta frihetsberövad.

Tyvärr är det inte mycket du som anhörig kan göra åt häktningen. Det du kan göra är att hålla kontakt med din bror via besök eller brev.

Hoppas svaret var till hjälp och tveka inte att höra av dig vid ytterligare funderingar!

Lawline RådgivareRådgivare