FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt18/12/2022

Finns det möjlighet att få skadestånd för de höga elpriserna.

Går det på något sätt att utkräva ansvar för de höga elpriserna, genom att kräva skadestånd från ansvarig minister? Jag vill ha ersättning motsvarande mellanskillnaden för vad elen kostade innan den uppenbart försumliga kärnkraftsnedläggningen och vad den kostar nu (bor i Skåne).

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledning

Eftersom din fråga gäller utomobligatoriskt skadestånd, då skadeståndet inte grundas på ett avtalsbrott eller liknande, så kommer min utgångspunkt vara skadeståndslagen (SkL) vid besvarande av frågan (1 kap. 1 § SkL).

Bakgrund

Det du beskriver enligt omständigheterna är att anse som en ren förmögenhetsskada, eftersom skadan uppkommit utan koppling till person- eller sakskada (1 kap. 2 § SkL).

Dina möjligheter för ersättning

För att få ersättning för en ren förmögenhetsskada krävs det att skadan vållats genom brott, detta är en stark huvudregel med endast fåtal undantag (2 kap. 2 § SkL). Eftersom det inte har begåtts något brott av den ansvariga ministern så finns det tyvärr ingen möjlighet för dig att få skadestånd för mellanskillnaden gällande de tidigare och de nuvarande elpriserna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare