Finns det lagstiftning som ser till att myndigheter är opartiska?

Hej

Finns någon nuvarande svensk lagstiftning mot myndigheter som medveten ger ut vinklad eller felaktig information för att gynna t.ex. politiska narrativ, privata företag eller ideologi?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns någon lag som reglerar att myndigheter ska vara opartiska.

Grunderna för det svenska statsskicket
Regeringsformen (RF) är en av sveriges fyra grundlagar. De andra grundlagarna är tryckfrihetsförordningen (TF), yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) och successionsordningen (1 kap. 3 § RF). Regeringsformen reglerar grunderna för det svenska statsskicket. En av dessa grunder är legalitetsprincipen. Legalitetsprincipen är en lagstadgad princip som anger att all offenlig makt utövas under lagarna (1 kap. 1 § tredje stycket). Det innebär att all myndighetsutövande måste ske med lagstöd.

Vilka skyldigheter har myndigheter
Förvaltningsmyndigheter och andra som utövar offentliga förvaltningsuppgifter ska iaktta saklighet och opartiskhet (1 kap. 9 § RF). Det innebär i förlängningen att myndigheter inte får vara partiska för att gynna särskilda intressen. Det allmänna ska dock verka för att demokratins ideér ska vara vägledande inom samhällets alla områden (1 kap. 2 § fjärde stycket RF). Det påverkar dock inte myndigheters opartiskhet i sig. Även i förvaltningslagen förtydligas att myndigheter endast får företa åtgärder som har stöd i rättsordningen samt att myndigheter ska iaktta saklighet och opartiskhet (1 kap. 5 § förvaltningslagen). Olika skyldigheter för myndigheter kan regleras i olika lagar. Exempelvis framgår av smittskyddslagen att smittskyddsåtgärder ska bygga på vetenskap och beprövade erfarenheter (1 kap. 4 § smittskyddslagen). Vidare kan beslut i enskilda ärenden alltid överklagas till allmän förvaltningsdomstol (40 § förvaltningslagen).

Lagprövning
Om det i offentlig utövning upptäcks att en föreskrift strider mot grundlag för föreskriften inte tillämpas (12 kap. 10 § RF). Det innebär att alla föreskrifter och all myndighetsutövning måste följa grundlagarna. Myndigheter får alltså inte företa handlingar som strider mot kravet att myndigheten vid utövandet av den offentliga makten vara saklig och opartisk.

Censurförbud
I Sverige tillförsäkras medborgarna tryckfrihet och yttrandefrihet. Det innebär att vem som helst får publicera vad som helst utan att det ska censureras av myndigheter i förväg (1 kap. 1 § tredje stycket TF och 1 kap. 11 § YGL). Å andra sidan kan man bli dömd för yttrande- eller tryckfrihetsbrott i efterhand, exempel på sådana brott är exempelvis förtal eller olaga hot (7 kap. 1 § TF och 5 kap. 1 § YGL).

Tillsynsorgan
Det finns tillsynsorgan inom riksdagen som ska granska utövandet av den offentliga makten och se till att den är lagenlig. Dessa är JO och Riksrevisionen.

Justitieombudsmannen
Justitieombudsmannen (JO) väljs av riksdagen och utövar tillsyn över tillämpningen av lagar och föreskrifter i den offentliga verksamheten (13 kap. 6 § RF). Om JO finner att en myndighet har agerat i strid med lag så resulterar det i att JO riktar kritik mot myndigheten som nästan alltid rättar sig efter detta. Kritiken är dock inte rättsligt bindande. Ca 5-10 % av klagomålen till JO leder till kritik. Läs mer på JOs hemsida https://www.jo.se/sv/JO-beslut/. Se exempel på den kritik som JO kan framföra här https://www.jo.se/sv/JO-beslut/Soka-JO-beslut/?query=*

Riksrevisionen
Riksrevisionen är en myndighet under riksdagen som granskar den verksamhet som bedrivs av staten (13 kap. 7 § RF). Riskrevisionen granskar hur statens verksamhet bedrivs och hur resurserna används. Om riskrevisionen finner brister rapporteras detta för att förbättra verksamheten. Läs mer på riksrevisionens hemsida https://www.riksrevisionen.se/om-riksrevisionen.html

Tjänstefel
Vidare kan en enskild person dömas för tjänstefel om denne vid sin myndighetsutövning åsidosätter vad som gäller för uppgiften. Straffet för tjänstefel är högst 2 års fängelse (20 kap. 1 § första stycket brottsbalken). Den som begår grovt tjänstefel kan dömas till högst 6 års fängelse (20 kap. 1 § andra stycket brottsbalken).

Sammanfattning:
Så för att svara på din fråga, ja det är reglerat i sveriges grundlag att myndigheter ska iakta opartiskhet och saklighet. Myndigheter ska inte ge ut vinklad information. Om en myndighet vid inte följer lagar eller andra föreskrifter, exempelvis vad gäller opartiskhet så kan det utmynna i kritik från exempelvis JO som myndigheten i princip alltid rättar sig efter. Om en enskild person vid myndighetsutövningen gör fel så kan dennes dömas för tjänstefel. Min gissning är att det även uppstår politiska konsekvenser om en myndighet vid upprepade tillfällen begår sådana misstag.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Maja Kristiansson-GranRådgivare