FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/05/2021

Finns det lag på munskydd på arbetsplatsen?

Om jobbet kräver munnskydd pågrund av covid 19, måste man ha munskydd fast man inte vill de enligt lag?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För tillfället finns det ingen uttrycklig lag som reglerar användning av munskydd, jag förutsätter att din fråga är ställd i och med den pågående pandemin. Detta gör dock inte att vägran att använda munskydd från din sida, gör att arbetsgivaren inte kan vidta åtgärder. Din arbetsgivare har en grundläggande skyldighet att kontinuerligt utvärdera arbetsmiljön och riskerna på arbetsplatsen I och med Covid-19 kommer många arbetsgivarens riskbedömning ligga just på smittorisken och hur åtgärder ska vidtas för att förebygga risken i så stor utsträckning som möjligt. Att upprätthålla en god arbetsmiljö är arbetsgivarens ansvar enligt arbetsmiljölagen. Du som arbetstagare har dock ett ansvar att samverka med din arbetsgivare för att uppnå god arbetsmiljö, så även du har en skyldighet även om ansvaret i grunden ligger på din arbetsgivare.

Om din arbetsgivare infört att munskydd ska användas på arbetsplatsen behöver detta tydligt framgå t.ex. genom en policy, upprepad information vid personalmöte eller liknande. Att inte följa föreskrifter på arbetsplatsen är arbetsrättsligt att ses som arbetsvägran av arbetstagaren. Dock krävs det i huvudregel att din arbetsgivare ger dig en skriftlig varning iså fall och att du får möjlighet att åtgärda det som du fått en varning för, alternativt att du erbjuds omplacering. Finns det ingen tjänst att omplaceras till så blir den slutliga åtgärden från arbetsgivarens sida, uppsägning. Därav hade jag gett dig rådet att använda munskydd om det är något arbetsgivaren sätter krav på.

Hoppas detta var svar på din fråga,

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare