Finns det fördelar och nackdelar med olika lagar?

Hej!

Jag undrar vad det finns för fördelar och nackdelar med olika lagar? De lagar jag undrar över är köplagen, marknadsföringslagen, konsumentköplagen och avtalslagen. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är komplicerat att gå in i varje lag och dess alla paragrafer för att säga nackdelar och fördelar med lagarna. Lagarna har olika tillämpningsområden och det kan därför vara så att lagen inte gäller alls i olika situationer, det går därför inte riktigt att säga olika fördelar eller nackdelar. Jag kommer därför att berätta när de olika lagarna gäller och hur de fungerar. Där det finns möjlighet kommer jag att nämna olika styrkor bland de olika lagarna.

Köplagen

Köplagen (KöpL) är tillämplig då det rör sig om ett köp av lös egendom och byte av lös och egendom (KöpL 1 §). Lagen gäller då en konsument säljer något till en näringsidkare, när en privatperson säljer till en annan privatperson och mellan näringsidkare och näringsidkare.

Lös egendom är innefattar bland annat skulder och köp av olika rättigheter. Begreppet lös egendom innefattar även lösa saker (se nedan vad jag skriver om lös egendom under rubriken "Konsumentköplagen" för definition).

Lagen är dispositiv och det ges därför möjlighet att avvika från lagens regler (KöpL 3 §). Det råder alltså avtalsfrihet i situationerna där lagen är tillämplig. Köplagen gäller om inte annat avtalats och fungerar som en slags utfyllnad då parterna avtalat om mycket men lämnat annat oreglerat i avtalet.

Köplagen ger alltså relativt fria tyglar och är säljarvänlig. Det skulle kunna ses som att lagen därför är till fördel för säljaren och mer till nackdel för köparen. Det går också att säga att lagen är till fördel för den erfarne förhandlaren, eftersom de olika reglerna går att avtala bort.

Konsumentköplagen

Konsumentköplagen (KKL) är tillämplig på köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument (KKL 1 § första stycket). Lagen är också tillämplig på byte av lösa saker (KKL 1 § tredje stycket).

KKL gäller alltså för köp av lösa saker, detta är ett begrepp som är aningen snävare än KöpL:s "lös egendom". Lösa saker är typiskt sådant som man kan ta på, ett fysiskt objekt.

Alltså ett lite snävare tillämpningsområde. Rör det sig ett köp av exempelvis skulder, så gäller köplagen istället trots att det är fråga om ett avtal mellan näringsidkare och konsument. Dock kan Avtalslagens regler träda in här jämka om bestämmelsen blir oskälig (se rubrik "Avtalslagen").

Det finns vidare fler saker som är reglerat i köplagen än i konsumentköplagen. Är det något som inte är lagreglerat i konsumentköplagen får vi istället titta i köplagen och tillämpa dessa regler om de är konsumentvänliga.

Den viktigaste bestämmelsen i konsumentköplagen, som gör att denna får stor skillnad från köplagen, är att reglerna i konsumentköplagen är tvingande till förmån för konsumenten. Det innebär att om näringsidkaren och konsumenten avtalat om något som strider mot reglerna i konsumentköplagen blir det avtalsvillkoren utan verkan (KKL 3 §).

Lagen är till stor fördel för konsumenten i och med att den är tvingande och innehåller konsumentvänliga bestämmelser som ger köparen större fördelar än vad denne får enligt köplagen. Exempelvis ger konsumentköplagen en rätt till hävning där köparen om det finns ett fel som är av väsentlig betydelse för köparen (KKL 29 §). I köplagen krävs det dessutom att säljaren insett eller borde ha insett att felet var av väsentlig betydelse för köparen (KöpL 39 §).

Marknadsföringslagen

Marknadsföringslagen (MFL) handlar inte om enskilda köp såsom köplagen och konsumentköplagen gör. Marknadsföringslagen handlar istället om hur själva marknadsföring av saker går till.

Syftet med lagen är att främja konsumenters och näringslivets intressen i samband med marknadsföring av saker. I detta ligger också lagens syfte att motverka marknadsföring som är otillbörlig mot konsumenter och näringsidkare (MFL 1 § första stycket).

Den otillbörliga marknadsföringen kan vara vilseledande marknadsföring (MFL 8 §), aggressiv marknadsföring (MFL 7 §) och marknadsföring som strider mot god marknadsföringssed (MFL 6 §).

Sådan otillbörlig marknadsföring kan bland annat förbjudas (MFL 23 §) och den som bedriver marknadsföringen kan tvingas betala en särskild avgift som kallas marknadsstörningsavgift (MFL 29 §).

Avtalslagen

Avtalslagen (AvtL) gäller för alla avtal inom förmögenhetsrättens område, även vid andra rättsområden kan man tillämpa denna lag jämförelsevis.

Lagens första kapitel handlar om hur avtal kommer till stånd (AvtL 1 kap), det andra kapitlet handlar om fullmakt (AvtL 2 kap) och lagens tredje kapitel handlar hur ett avtal kan komma att vara ogiltigt och även att olika avtalsvillkor kan jämkas om de är oskäliga (AvtL 3 kap).

Avtalslagen är den bredaste av dessa fyra lagar eftersom den gäller på alla dessa områden. Exempelvis när det gäller köp av lös en lös sak som en näringsidkare säljer till en konsument så att konsumentköplagen är tillämplig måste ändå olika bedömningar enligt avtalslagen göras. Det kan vara viktigt att undersöka om det faktiskt ingått ett avtal. Avtalet ha ingåtts med hjälp av fullmakt, och det kan också vara fråga om ogiltighet eller om avtalet är oskäligt.

Slutsats

Det går alltså inte riktigt att säga vilka fördelar eller nackdelar en viss lag har. De har ofta helt olika tillämpningsområden och gäller alltså inte i alla situationerna. Är du köpare är det dock tveklöst bättra att omfattas av konsumentköplagen då den ger ett starkare skydd. Men det går inte att välja att vara omfattad av lagen, då det måste gälla ett avtal köp av lös sak som en näringsidkare säljer till en konsument, annars kommer köplagen att gälla för köpet.

Avtalslagen handlar mer om hur avtal uppstår och när avtalet kan förklaras ogiltigt eller om det kan jämkas. Marknadsföringslagen handlar istället om att säkerställa att marknadsföringen i samhället fungerar på ett godtagbart sätt, vilket kan ses som dess styrka.

Jag hoppas att mitt svar varit till vägledning. Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare