Finns det ett nationellt register över bostadsrättsinnehavare?

Hej,

Jag har nyligen förvärvat en bostadsrätt. Det var den hyresrätt som jag redan bodde i som omvandlades till BR och, i samma process, såldes till mig. Hela processen (dvs både omvandling och försäjning/köp) sköttes av en mäklare. I efterhand tänker jag så här: Var kan jag se att jag verkligen "äger" (jag vet att man inte "äger" den men kommer inte på ngt bättre ord) bostadsrätten? Finns det inget nationellt register? Har sökt men blir inte klokare.... Jag misstänker inte BRF för att lura mig (jag har bott här i många år som hyresgäst) men är inte den mest välorganiserade....

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

I samband med att din hyresrätt blev bostadsrätt måste du ha tecknat ett avtal om att köpa bostadsrätten, så i det avtalet framgår det att du äger bostadsrätten. Jag förstår hur du tänker angående ägandet, och precis som du säger så äger du ju inte huset eller fastigheten. Det du äger är en rätt att nyttja den andel av huset som utgör din bostadsrätt.

Det finns inget nationellt register över de personer som har bostadsrätter. Det finns dock en del klargörande regler om bostadsrätter i bostadsrättslagen. Bostadsrättsföreningar är alltså ekonomiska föreningar vars syfte är att upplåta lägenheter med bostadsrätt, det vill säga upplåta nyttjanderätt av lägenheten mot ersättning och utan tidsbegränsning. Bostadsrättsföreningar är de enda som får upplåta bostadsrätter och det ställs krav på bostadsrättsföreningar att de är registrerade hos Bolagsverket. På så vis kan du kontrollera att bostadsrättsföreningen finns rent officiellt. (bostadsrättslagen 1 kap. 1 § och 4 § 1 st . I och med bostadsrättslagen finns alltså en hel del regler som bostadsrättsföreningen är skyldiga att följa och förhålla sig till.

Det är bostadsrättsföreningen som har register över medlemmar i bostadsrättsföreningen och vilken bostadsrätt de har. Vidare är det bara medlemmar i bostadsrättsföreningen som kan få en bostadsrätt som bostadsrättsföreningen äger, bostadsrättslagen 1 kap. 3 §.

Sammanfattningsvis är det Lantmäteriet som har ett register över fastigheter (hur Sveriges mark är uppdelad), men det är inte alltid bostadsrättsföreningen äger marken som huset står på. Det finns fall där bostadsrättsföreningen bara äger själva huset. Bostadsrättsföreningen ska finnas registrerad hos Bolagsverket. Bostadsrättsföreningen har ett register över sina medlemmar, och nyttjanderätt av bostadsrätter får bara ges till medlemmar i den aktuella bostadsrättsföreningen. Du ska som sagt även ha ett köpeavtal som anger att du är bostadsrättsinnehavare till din lägenhet.

Jag hoppas att du har fått lite klarhet i det hela.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare