Finns det en viss gallringstid för domar från domstol?

Hej. Hur länge finns domar från förvaltningsrätten i registret för allmänheten att ta del av innan de försvinner det är avseende en LPT överklagan som ledde till en fällande dom av förvaltningsrätten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Domar från domstolar är allmänna handlingar. För allmänna handlingar finns ingen särskild gallringstid. Många myndigheter sparar handlingarna väldigt länge och det finns som nämnt ingen längsta tid som domstolarna får spara handlingarna. En myndighet får däremot gallra om handling om den vill, vilket följer av arkivlagen. Myndighetens har en så kallad arkiveringshandlingsplan vilken reglerar hur länge handlingen sparas. Handlingsplanen är en del av offentlighetsprincipen som är en allmän rättsprincip i det svenska rättsystemet. Principen innebär att allmänheten ska ha rätt till insyn i myndigheters verksamhet.

Om du vill begära ut en dom rekommenderar jag dig att vända dig till förvaltningsrätten där målet avgjordes, förslagsvis via e-post. Om du vet vilket målnummer domen tilldelades kan du med fördel uppge det i mailet.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare