FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/08/2023

Finns det en skyldighet att ange vem som är barnets far?

Hej! Jag har blivit gravid med en man som är gift med någon annan. Frågan är hur påverkar den mannen om jag säger vem är pappa ( han vill inte lämna sin fru och jag har inget problem) och om jag inte säger vems är pappan till barnet hur påverkar mig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Måste du ange vem som är pappa till ditt barn?

Moderskap och faderskap fastställs på olika sätt. I Sverige är utgångspunkten att den som föder ett barn blir barnets moder. Ifall att barnets mor är gift förutsätts maken vara barnets pappa (1 kap. 1 § FB). Är däremot modern inte gift ska domstol bekräfta vem som är pappa till barnet (1 kap. 3 § FB). Oftas sker det här genom att modern anger vem som är barnets pappa.

Ifall att barnets moder inte vill/ kan ange barnets pappa uppkommer en utredningsskyldighet för socialnämnden (2 kap. 1 § FB). Det innebär att socialnämnden genom utredning ska försöka fastställa faderskapet. Det här sker oavsett moderns vilja. Grunden till socialnämndens utredningsskyldighet är bland annat principen om barns rätt till information om sitt ursprung. Det är en princip som fastställs i barnkonventionen som handlar om att alla barn har rätt att känna till sitt ursprung. Därutöver utgår svensk rätt från principen om barnets bästa. En grundpelare i den här principen är barns behov av en nära och god relation till båda sina föräldrar.

Vid barnets födsel kommer du stå som ensam vårdnadshavare. Anledningen till det är att du och barnets pappa inte är gifta. Barnets pappa kan sedan ansöka om att få gemensam vårdnad om barnet.

Barnets pappa kan behöva betala underhåll

Ditt barn har under vissa förutsättningar rätt till underhåll från barnets pappa. Så är fallet om:

  1. Pappan inte har vårdnaden om barnet och inte heller bor tillsammans med barnet, eller
  2. Pappan har vårdnaden om barnet gemensamt med dig men barnet bor endast hos dig.

Ifall att du utan giltigt skäl låter bli att medverka till att faderskapet till ditt barn blir fastställt kommer inget underhållsstöd lämnas ut (18 kap. 8 § socialförsäkringsbalken)

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare