FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/05/2019

Finns det en lag om att barnen måste bo varannan vecka hos respektive förälder?

Hej!

Barnens mamma påstår att det finns en lag som säger att jag måste ta barnen varannan vecka. Finns den lagen och var hittar jag den?

Har umgänge med barnen varannan vecka nu söndag till söndag eftersom det passat ungefär mer mina arbetstider. Har fått ett jobb närmare bostaden men som innebär oregelbundna arbetstider och kommer få det lite svårare att kunna ha dem exakt söndag till söndag, kommer givetvis försöka förhandla med arbetsgivaren gällande arbetstiderna. Just nu ser jag dem max 2 timmar per dygn pga avståndet till mitt nuvarande jobb och hur trafiken är och tiden jag är borta från hushållet är över 14 timmar.

Vill givetvis ha dem så mycket som möjligt. Men hon ställer mig mot väggen och säger att jag får säga upp mig för hon tänker inte samarbeta eller acceptera något annat. Men väljer jag att säga upp mig så kommer jag inte kunna bo kvar vilket kommer försämra umgänget ytterligare. Vi har inga avtal skriva sedan innan gällande umgänge.

Har försökt i över 2 månader att få till samtal gällande umgänge för barnens bästa och att dem ska få ännu mer umgänge med mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som stadgar att barn ska bo varannan vecka hos sina föräldrar.

Utifrån den information du lämnat så utgår jag från att du och barnens mamma inte har haft en tvist om barnens boende som blivit avgjord i domstol.

Det framgår ur 6 kap. 14a§ Föräldrabalken att domstolen på begäran av en eller båda föräldrarna får besluta om vem av dem som barnet ska bo med, eller om barnen växelvis ska bo hos föräldrarna.

Utgångspunkten är dock att ni som föräldrar tillsammans ska komma överens om barnens boendesituation.

Jag skulle uppmana dig att kontakta din kommun, de brukar erbjuda så kallade samarbetssamtal. Det innebär att du och barnens mamma får hjälp med att tillsammans lösa frågan gällande barnets boende.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Hanne NielsenRådgivare