FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/06/2022

Finns det begräsningar på grossisters prisökningar till återförsäljare?

Hej, Finns det någon begränsning för hur många gånger en grossist får höja priset till återförsäljare per år eller regleras detta via avtal företagen emellan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Priset på varor mellan grossist och återförsäljare regleras i regel genom avtal sinsemellan parterna. Det finns ingen generell begränsning på hur ofta prisökningar får ske i någon lag, däremot så har avtalen inte sällan en viss löptid där priset bestäms inom ett intervall. Närmast en begränsning är 36 § lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL framöver). Den kallas för "generalklausulen" i AvtL och kan användas för att jämka avtal för att de ska bli mer "rättvisa". När den bedömningen görs så kan man beakta branschpraxis, alltså vad som är vanligt inom en viss bransch. I teorin så kan det alltså vara möjligt att använda sig av den bestämmelsen för det fallet att en grossist skulle kraftigt avvika från vad som är normala prisökningar inom dennes bransch.

 Om du har ytterligare frågor så är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Fredrik ErikssonRådgivare