FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott15/01/2022

Filma på grannens tomt

Jag har tre hundar som ibland (väldigt sporadiskt) står i en hundgård på min tomt. Jag bor i ett villaområde. En granne till mig har under flera års tid lagt anonyma lappar med klagomål över hundarna (skriver att de skäller konstant från morgon till kväll varje vardag och stör) - vilket inte stämmer. Nu har hon "röjt sin anonymitet", varit hem till mig och stått och skrikit/skällt på mig, anmält mig till kommunens miljökontor (samt även fått hennes fem släktingar som också bor granne/runt mig att skicka in anmälan). Nu har hon även börjat filma min tomt och hundarna varje gång de står där. Känns väldigt obehagligt och integritetskränkande. Jag börjar bli orolig/rädd för henne och vad hon tänker göra mot mina hundar. Får hon filma tomten och hundarna hur som helst/när hon vill? Är det lagligt att hålla på som hon gör? Vad kan jag göra för att få henne att sluta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Aktuellt lagrum

Jag tolkar det som din frågeställning handlar om huruvida din granne har rätt att filma hundarna på din tomt samt vad du kan göra för att personen skall sluta. Utgångspunkten är att man får fotografera och filma vad man vill, men det finns undantag som benämns bland annat i brottsbalken (BrB).

Kränkande fotografering

Ett utav undantagen är "kränkande fotografering" som du finner i 4 kap 6a § BrB. Trots brottets beteckning omfattar det inte endast upptagning av stillbilder utan även upptagning av rörliga bilder såsom film. För detta brott krävs det att filmningen gjorts med hjälp av ett tekniskt hjälpmedel såsom telefon, kamera etc. Jag utgår från att så är fallet.

Det krävs vidare att det är görs olovligen och i hemlighet. Eftersom ni inte givit er samtycke till grannen så är det att anse som olovligen. Huruvida rekvisitet "i hemlighet" är uppfyllt är inte lika självklart, då det krävs att utrustningen ska ha varit dold för den fotograferade eller att denne ska ha varit omedveten om att den för tillfället är igång. Ni verkar vid tillfället vetat om att grannen filmade.

Till sist ställs ytterligare ett krav, att filmningen skett inomhus i en bostad. Utifrån det som nämns i frågan verkar det som grannen endast filmat er tomt. Detta är inte tillräckligt för att kränkande fotografering skall anses vara uppfyllt.

Ofredande

Brottet ofredande är när en person agerar med ett hänsynslöst beteende och gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, 4 kap 7 § BrB. Paragrafen är väldigt öppen och kan således appliceras på många olika fall. Själva filmandet är inte olagligt som utgångspunkt, men beteendet hur man filmar kan vara att anse som ofredande. Om er granne gör det på ett hänsynslöst sätt och ni bett honom/henne flertal gånger att sluta så kan det vara att anse som en brottslig gärning. Huruvida din granne gör sig skyldig till detta brott eller inte är svårt för mig att svara på utan att känna till alla omständigheter. Min första rekommendation är att tala med grannen och be denne sluta filma. Om grannen skulle fortsätta finns det alltid möjlighet att göra en polisanmälan.

Avslutningsvis, är det som utgångspunkt inte brottsligt att filma på er tomt, men sättet grannen gör det på kan vara brottsligt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Melina PapadopoulosRådgivare