Filma konserter och teater för privat bruk

Hej,

Om det inte finns några uppgifter om foto och filmförbud, får jag då för privat bruk filma på konsert eller teater?

MVH

Markus

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa in fråga till Lawline!

Kort svar, om det är så att du har betalat för att vara på konserten eller teatern, eller om det är ett offentligt framförande så ja, det får du göra. Viktigt att vara uppmärksamma om här är att det verkligen inte finns något förbud för att filma eller ta bilder, se nedan.

Brott mot upphovsrätten kan resultera i skulder för livet och fängelse om det blir riktigt illa, så det är viktigt att vara uppmärksam. Generellt sätt är det inte förbjudet att filma för privat bruk, Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, URL, 12 §, se här: https://lagen.nu/1960:729.

Ett par viktiga saker att uppmärksamma är dock: vad privat bruk är, att kopieringen sker från en lovlig förlaga och att rätten att filma för privat bruk inte har avtalats bort.

För privat bruk innebär att filmen visas för familjen och den allra närmaste umgängeskretsen med syfte att den ska användas i privatlivet, filmen får inte spridas vidare till din arbetsplats eller användas i undervisningssyfte.

För att du ska få filma krävs det att filmandet (kopieringen) sker av en lovlig förlaga. Det innebär att kopior inte kan framställas på basis av t.ex. piratkopior eller verk som olovligen tillgängliggjorts på internet, helt enkelt att du har tillgång till konserten eller teatern på ett lagligt sätt.

Till sist så är det också viktigt att du är medveten om att rätten att filma för privat bruk inte har avtalats bort i det enskilda fallet. Så, om det av någon anledning inte finns skyltar uppe men rätten att filma har avtalats bort, kommer avtalet att gälla före lagen i det här fallet eftersom URL är dispositiv. Om rätten att filma har avtalats bort står det i villkoren vid köpet av biljetten.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare