Filma "bakom kulisserna" under fotografering - ett upphovsrättsligt intrång?

Hej!

Jag frilansar som fotograf och filmare, till exempel till bröllop och produkter. Jag jobbar också som makeup artist. För ca 4 år sedan gjorde jag en temaFotografering med en väninna. Hon var modell. Hon tog med sin dåvarande pojkvän som med-modell. Jag sminkade båda.

Pojkvännen tog i sin tur med sig sina kompisar som störde vårt arbete ganska mycket.

Jag fick nyligen ett meddelande från min väninna att hennes numera ex har lagt upp en film på shooten på hans instagramkonto, där jag fotar, men det framgår inte att jag fotar. Fokuset är är dom som modeller. Klippet är smygfilmat av en av hans kompisar utan min tilåtelse. I inlägget nämns inte jag över huvudtaget samt att han skriver att klippet är från en kortfilm han tänkte göra, och klippet ligger på hans produktionsbolagskonto. Det är tydligt att han vill få det till att det är hans klipp från ett eget kortfilmsprojekt. Han marknadsför sig själv som producent.

För mig känns detta kränkande i och med att jag äger upphovsrätten, det är "min" plåtning och jag har även bilderna inklusive de som togs under tiden klippet smygfilmades.

Jag undrar om jag har rätt att kräva betalning och isåfall på vilken grund? Jag tänker att det kan likställas med att filma en teater eller liknande?

Hoppas att ni kan hjälpa mig!

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår att mannens agerande måste kännas kränkande för dig. Att du har sminkat modellerna och satt upp en fotografering faller troligen inte under det upphovsrättsliga skyddet för sceniska verk. För att erhålla upphovsrättsligt skydd måste nämligen ett verk uppnå verkshöjd. Verkshöjd är ett visst mått av individuellt skapande, en vanlig förberedning för fotografering kan nog inte anses uppnå detta. Till min vetskap har inte heller andra sammanhang än pjäser, baletter etcetera. En tumregel är att sceniska verk i de allra flesta fall innefattar utövande konstnärer så som dansare, sångare och skådespelare. Modeller kan nog snarare anses vara ett motiv, med vissa rättsliga rättigheter såklart.

Dina fotografier har däremot högst sannolikt upphovsrättsligt skydd som fotografiskt verk (1 kapitlet 1 § 5 punkten). Motiv eller idéer bakom en fotografering omfattas dock inte av det upphovsrättsliga skyddet. Förberedelse bakom en fotografering får nog anses falla under just idéer och motiv.

En möjlighet finns dock att hindra användning av filmen. Är mannen en näringsidkare i sin roll som producent och använder videon som marknadsföring så måste samtycke från samtliga av de som syns på videon lämna sitt samtycke till det (1 § Lag om namn och bild). En förutsättning är att du syns relativt tydligt.

Enligt min bedömning finns det tyvärr inget annat rättsligt medel du kan använda för att få personen att sluta använda filmen från fotograferingen i de delar du inte är med. Börjar personen använda bilderna du tagit utgör det däremot ett upphovsrättsligt intrång.

Hoppas att du har fått svar på dina funderingar!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare