Filippinskt testamente

Kan jag som bor i Filippinerna göra ett testamente där min sambo får rätten att begrava eller kremera mig med en advokat här i Filippinerna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Eftersom Filippinerna inte är en del av EU har de ingen traktatsrättslig skyldighet att acceptera rättshandlingar från Sverige. För att få svar på din fråga råder jag dig därför att kontakta ett juridiskt ombud i Filippinerna, då det är filippinsk rätt som är tillämplig i detta fall.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare