FrågaAVTALSRÄTTFormkrav02/08/2019

Felskrivet personnummer gör inte hyresavtal ogiltigt

På det kontraktet som min hyresvärd och jag som inneboende har skrivit på är hyresvärdens personnummer fel på en siffra. Gör detta att kontraktet är en förfalskning? Vad har jag som hyresgäst för rättigheter att göra i denna situation?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Avtalet är inte ogiltigt

Det finns inga direkta formkrav på ett hyresavtal, bortsett från att det ska vara skriftligt om hyresvärden eller hyresgästen begär det (12 kap 2 § Jordabalken). Det behövs med andra ord inte några personnummer alls på kontraktet för att det ska gälla lagligt sett. Eftersom det inte finns några formkrav blir hyresavtalet inte ogiltigt för att det står en siffra fel i personnumret. Det enda som skulle kunna bli ett problem i situationen är om det är sådana stora fel i kontraktet att man inte kan identifiera vem som är avtalspart. Det låter dock inte som att det skulle bli något problem i ditt fall.

Vad kan du göra?

Avtalet gäller fortfarande fullt ut, och dina rättigheter i hyresförhållandet är alltså inte inskränkta på något sätt för att personnumret är felskrivet. Det du kan göra om du vill att allt ska se rätt ut på kontraktet är att kontakta hyresvärden och förklara att du önskar att felet rättas till. Eftersom felet inte har någon betydelse för avtalets giltighet har jag svårt att tänka mig att hyresvärden skulle motsätta sig att felet rättas till. Att rätta till felet kan ske så enkelt som att ni med en bläckpenna stryker över det felskrivna personnumret och bredvid skriver dit det rätta, samt skriver datum och era signaturer för ändringen bredvid.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare