Felbetalning och polisanmälan

Jag sålde smink till en tjej på en sida för 110kr. När jag sedan skrev mitt nummer så hon kunde swisha råka jag skriva en av siffrorna fel och hon swishade då till fel nummer. Jag kände mig jätteskyldig och ledsen så ringde upp numret men blev klickad. Hon ringde också och sa att han varit väldigt otrevlig och inte ville ge tillbak pengarna. Jag smsade honom och bad om att då tillbaka pengarna men fick inget svar. Jag skrev då att ifall han skulle vägra betala tillbaks så skulle detta behöva polisanmälas. Han svarade efter ett tag och frågade efter vilket nr swishbetalningen skulle tillbaks till så frågade jag henne och hon sa skriv till egna nummer. Han sa då att han misstänker oss för att ett bedrägeriförsök och har polisanmält. Jag är bara 17 år är jätterädd att detta ska gå vidare eller så men min vän sa att det antagligen kommer läggas ner eftersom det endast handlar om 110kr och vi har ju inte gjort någonting fel. Han har nu swishat tillbaks till numret hon swishat från och hon har sedan swishat det vidare till mig. Men han sa att polisanmälan fortfarande är lagt så jag undrar bara hur stor risk är det att jag kommer bli kontaktad eller så? Vad är det värsta som kan hända?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det du beskriver stämmer så har ni inget att oroa er för. Ingen av er har gjort något fel eller begått något brott, man kan säga att ni har endast begått ett misstag genom att råka skicka pengar till fel person. Personen som mottagit pengarna är klart medveten om att pengarna inte var avsedda för denne och hade således aldrig någon rätt att använda pengarna.

Angående polisanmälan kan den inte dras tillbaka utan när anmälan tagits emot undersöker polisen om något brott begåtts och om anmälan är riktig. Det är möjligt att du blir kontaktad av polisen för att de vill kolla upp ärendet, men det är inte givet. Det rör sig om en väldigt liten summa och i vilket fall borde ni inte oroa er då ni inte gjort något fel! Om du blir kontaktad kan du bara säga som det är och att pengarna kommit tillbaka och att det rörde sig om ett misstag. Det kommer säkert att lösa sig, det är bara att återkomma om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare