Felansvar vid försäljning av bostadsrätt

Efter att ha sålt en lägenhet har köparen hört av sig vid flera tillfällen och påtalat fel, som vi inte vetat fanns, och krävt ersättning för dessa. Tex repor i golv, buckla på kylskåpet, trasig spis mm. Vi har från början varit tillmötesgående och gett ersättning för detta, men det verkar aldrig bli nog. Hur långt ska det behöva gå, hur långt sträcker sig vårt ansvar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Vid köp av bostadsrätt tillämpas reglerna i Köplagen (KöpL). Omständigheter som har betydelse för frågan är för det första om lägenheten är såld i "befintligt skick" eller utan friskrivning och för det andra om köparen blivit uppmanad att, eller på eget initiativ undersökt lägenheten innan köpet.

När en bostadsrätt säljs i befintligt skick kan köparen endast åberopa väsentliga fel efter köpet, se 19 § 3 st. KöpL. De fel ni räknar upp skulle jag inte påstå innebär att lägenheten är i väsentligt sämre skick. Ni har med andra ord ingen skyldighet att betala för dessa.

Har ni sålt lägenheten utan en friskrivning har köparen möjlighet att åberopa även mindre allvarliga fel. Om ni har uppmanat köparen att undersöka lägenheten (till exempel genom att hålla en visning av lägenheten) eller om köparen faktiskt har undersökt lägenheten har dock en så kallad undersökningsplikt uppstått för köparen. Detta innebär enligt 20 § 2 st. KöpL att köparen inte får åberopa sådana fel som denne borde ha observerat vid en undersökning. För er del innebär detta att om en visning har ägt rum borde troligtvis köparen ha upptäckt felen och kan således inte kräva någon ersättning.

Som ni förstår varierar svaret beroende på omständigheterna. Känner ni att ni inte fick svar på frågan är ni varmt välkomna att lämna en kommentar här nedan så kan jag förklara bättre vad som gäller i just er situation.

Vänligen,

Jennifer ParmlindRådgivare