Felaktigt utförd reparation

Vi har betalt för en reparation på vår bil som uppkommit på grund av en tidigare felmonterad motordel av samma bilfirma. Hur gör vi för att få tillbaka dessa pengar? Vi har skickat mail i vilket vi begär återbetalning av kostnad för reperation orsakad av bilfirman.

Lawline svarar

Hej,

Tack för Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Min konkreta slutsats och rekommendation finner du längst ner i svaret

Jag antar att ni har köpt er bil och lämnat in er bil för personligt bruk då inget annat framgår.

Då det rör sig om en tjänst som är utförd är Konsumenttjänstlagen (1985:716) - händanefter KtjL - tillämplig.

Bilverkstaden har enligt 20 § 2st KtjL först och främst rätt att avhjälpa felet utan kostnad för er del. - Det gäller först och främst de ursprungliga felet som de har skapat genom felmonteringen av motordelen. Denna rätt att avhjälpa felet gäller däremot inte om Ni har något särskilt skäl att avvisa ett erbjudande om avhjälpande. - Nu verkar det dock som så att ni redan har lämnat in bilen på ytterligare reparation och kan då inte avvisa deras erbjudande om avhjälpande.

Slutsats: Ni hade ursprungligen en möjlighet att häva köpet och slippa betala för reparationen. Ni hade dock behövt bevisa att det förelåg ett huvudsakligt fel av reparationen och att bilverkstaden hade förstått detta eller borde ha förstått det! Er möjlighet nu är att se till så att ni endast ska behöva betala för den ursprungliga reparationen, och inget mer. Min rekommendation är att ni hänvisar till konsumenttjänstlagen när ni kräver återbetalning.

Behöver ni hjälp att driva ärendet vidare hjälper vi er gärna. Ni är då varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare