Felaktigt snabbyttrande?

Jag har nu sökt ensam vårdnad och boendet för min son, interimistiskt. Jag hade tidigare tänkt söka gemensam vårdnad och utifrån det så gjorde min sons pappa en orosanmälan till soc som byggde på lögner. Jag har kämpat som ett djur under tiden för att få upp handläggarens ögon för vår egentliga situation, utan resultat. Handläggaren har under utredningen brutit mot bla sekretesslagen och de principer och steg som ska följas i en utredning. Hon tänker heller inte ge mig någon motivering eller förtydligande av sina bedömningar och bryter även där mot en paragraf. I familjerättens snabbyttrande så kommer de nu att utgå från denna utredning för att belysa den aktuella situationen. Jag har upplyst Fr om att både utredning och handläggare kommer att anmälas och att jag har haft kontakt med IVO under tiden som bekräftar att mycket har gått fel till. I utredningen så hade jag och pappan ojämlika positioner och jag var i ett naturligt underläge då pappan är ensam vårdnadshavare. Jag anser att det är diskriminerande(?)att använda denna utredning i den tvist jag nu yrkat på pga våra ojämlika positioner i dåläget och att den bör ogiltigförklaras tills den är granskad av JO och IVO. Vad anser ni om detta? Om den inte bör anses som ett giltigt underlag; vilken paragraf kan jag då hänvisa till och hur går jag tillväga i Tr med detta?

Hon har även offentliggjort mina diagnoser utan anledning och med vetskapen om att pappan kommer utnyttja detta i Tr. Är det diskriminering?!

mamma

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Familjerättens snabbyttrande

Precis som du skriver så brukar tingsrätten vilja ha in ett snabbyttrande från Familjerätten till den muntliga förberedelsen som underlag för ett eventuellt interimistiskt beslut. Jag vill särskilt framhålla att det är bra att du redan har klagat på utredningen/ socialtjänstens jobb. Däremot kommer det, i dagsläget, inte att förändra att utredningen ska beaktas.

Det bästa du kan göra är att, till tingsrätten, lägga fram allt material som du har som styrker att handläggaren har handlat partiskt och felaktigt. Om denna bevisning talar tillräckligt mycket för din ståndpunkt så kommer tingsrätten inte att tillmäta utredningen särskilt mycket styrka. Det kan då till och med resultera i ett beslut om att en ny utredning måste göras.

För att det ska vara fråga om diskriminering i "lagens mening" så måste det vara fråga om att man missgynnas, jämfört med en annan i likvärdig position, på grund av sina diagnoser (1 kap. 4 § och 2 kap. 13 § 2 punkten diskrimineringslagen). Att framföra en förälders diagnoser i en vårdnadstvist är i regel inte sådan diskriminering. Däremot kan det, beroende på hur det görs, vara olämpligt. Man får inte heller göra en oriktig eller överdriven beskrivning av dem, eftersom man även då brister i sin opartiskhet (och just objektivitet är viktigt i socialtjänstens arbete, 5 § andra stycket förvaltningslagen).

Sammanfattning och råd

Även om det inte har gått rätt till så kommer utredningen att läggas fram i tingsrätten. Det bästa du kan göra i situationen är att bevisa varför utredningen inte bör tillmätas betydelse, det vill säga lägga fram allt material som du har som styrker att utredningen är felaktig. Min absolut största rekommendation är att du, om du inte redan har gjort det, tar kontakt med en jurist som kan företräda dig i processen och se till så att din rätt tillvaratas. Om din hemförsäkring har rättsskydd som täcker vårdnadstvister så går det att, till stor del, få kostnaderna för ombud m.m. ersatta.

Om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare