Felaktiga uppgifter om folkbokföring

Hej mer info .se går ut på nätet att jag bor med 25 män och 17 kvinnor på 43 km det är ju inte klokt jag är ensamstående säker jobb det får jag ju aldrig om dom söker på mitt namn helt otroligt

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte av din fråga om det bara är just den hemsida du nämner som har dessa felaktiga uppgifter, eller om det faktiskt är fel i folkbokföringen. Om du är osäker på vilket det är så är mitt förslag är att du loggar in på skatteverket och ser efter där vilka som faktiskt är folkbokförda på adressen. Du kan logga in via den här länken, så ser du vilka som är folkbokförda på din adress.

Beror problemet på det det första alternativet (att just denna hemsida har felaktiga uppgifter) är mitt råd att du kontaktar hemsidan och upplyser om misstaget. Beror däremot felet på att det är fel i folkbokföringen ska du kontakta skatteverket och upplysa om de felaktigt folkbokförda personerna på adressen. Skatteverket kommer då att göra en utredning och, om de kommer fram till att fel föreligger, ändra i folkbokföringen så att du står ensam på adressen. En anmälan om fel i folkbokföringen kan du göra via den här länken.

Hoppas att du fått svar på din fråga, och stort lycka till!

Har du ytterligare frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på nytt.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare