Felaktig area vid försäljning av bostadsrätt

Hej Jag sålde min bostadsrätsslägenhet 19/4 2012, bostaden såldes i befintligt skick och till en privatperson. i säljprotokoll etc står angivet att bostaden har en yta på 45 kvm, vilket är uppgivet i alla handlingar för bostaden ända tillbaka till 70 talet. Köparen har nu gjort en kontrollmätning och det har framkommit att ytan endast uppgår till 39 kvm och dom kräver nu tillbaka pengar för 6 kvm ggr 51111, dvs 306 666 kr. I alla historiska handlingar uppgår ytan till 45 kvm, vid årsskiftet 2011/2012 så övergick bostaden från att ha varit hyreslägenhet till att bli bostadsrättslägenhet. Så alla tidigare uppgifter om ytan på bostaden kommer således från dess hyresvärd. Jag har varit boende i bostaden i 14 år innan omvandling och försäljning och aldrig betvivlat dess storlek. Bör inte nya köparen ha återkommit tidigare om dom tvivlat och varför gjorde dom ingen mätning om dom inte trodde på dom utannonserade kvm? Vad är min skyldighet i detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Den utfästa ytan är efter köparens uppfattning inkorrekt, vilket anses vara ett fel, enligt 17§ köplagen. Detta medför att köparen har rätt till prisavdrag, något som uttrycks i 30§ köplagen.

Du nämner ej huruvida det i avtalet mellan dig och köparen intagits en reservationsklausul, avseende eventuella fel beträffande uppskattning av angiven area. Om ni har det, är det inte givet att köparen har rätt till ett prisavdrag.

Har ni ingen sådan reservation i avtalet och ej heller diskuterat det på något annat sätt, anses avtalet utfästa ytans riktighet. Effekten av en garanti av dessa slag, blir att köparens undersökningsplikt minskar. Särskilt om det ej heller finns anledning för denne att betvivla korrektheten. Det kommer därmed bli svårt att slippa prisavdraget.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare