FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/11/2018

Fel vid nyproducerat radhus

Hej!

Vi flyttade till ett nybyggt radhus i februari i år. Sedan dess har det uppstått flera olyckliga upptäck och händelser. Bland annat har vi haft översvämningen på botten våningen orsakat av byggherrarnas borrande. Avfuktningen och anläggning av en ny golv utfördes efter många påtryckningar från vår sida. Under arbetet var huset obeboeligt. Vi blev aldrig erbjudna någon kompensation för det. Vi fick ett annat kvalite och färg av parkett än det som vi hade innan och det som vimhar i resten av huset ( på övre våningen) och därmed motsvarar inte det som står i avtalet och beskrivningen. Dessutom är golv anlagt på väldigt oprofesionellt sätt på flera ställe. Ett annat problem är att skåpen under tvättställen i båda badrum har blivit snedvridna och faller sonder. På våra mail får vi väldigt luddiga och otrevliga svar.

Hur går vi till väga i en sådan situation?

Tack på förhand. Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din fråga är fastighetsrättslig/Entreprenadrättslig beroende på hur ni har avtalat och om ni köpte radhuset som nyproduktion eller inte. Jag tolkar din fråga som att ni köpt radhuset i form av något entreprenadavtal, vid köp av nyproduktion följer man ofta olika standardavtal för att reglera vad som ska hända dels när en part inte fullföljer kontraktet och dels hur man ska agera vid fel. Det bör stå i ert avtal vilket entreprenadavtal som avtalet följer, vanligen heter de något i stil med "ABS95" eller liknande. Normalt sett ingår någon slags slutbesiktning och någon slags nybyggnadsgaranti.

Vanligen måste ni som avtalspart kräva kompensation från entreprenören för att få ersättning. Om kvaliteten på det nya golvet inte motsvarar vad ni har avtalat, har ni i regel rätt till prisavdrag. För att få prisavdrag måste ni rikta ett krav på att få ersättning i form av prisavdrag till er motpart. Ni kan även själva anlita en fristående inspektör för att få dokumentation på att golvets kvalitet är bristfällig och ett utlåtande om de snedvridna skåpen.

Rekommendation

Jag rekommenderar att ni anlitar en fristående inspektör som inspekterar radhuset samt skriver ett utlåtande om alla fel och brister på huset. Ni bör även anlita en jurist eller advokat för att granska ert avtal med byggbolaget.

Ni bör även rikta ett skriftligt krav på ersättning/prisavdrag mot er avtalspart på grund av de fel som uppkommit på radhuset. Ett alternativ är att ni anlitar en jurist som skriver ett kravbrev åt er för att få byggbolaget att ta er på allvar.

Om ni har några frågor om mitt svar eller vill anlita en av Lawlines jurister kan ni mejla mig jessica.konduk@lawline.se

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare