Fel personnummer på en ordningsbot

Hej

Har fått fortkörningsböter på en 110 väg och skrivit under lappen direkt.

När chocken hade släppt och jag läste ordentligt så upptäckte jag att mitt personnummer inte stämmer.

Gäller boten ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om böter, och i ditt fall en ordningsbot, finner vi i Rättegångsbalken (RB)

Boten du fick av polismannen hamnar under kategorin ordningsbot och denna fick du eftersom du överskred hastighetsbegränsningen. Kort kan man säga att en ordningsbot är ett sätt att fastställa ett straff genom ett föreläggande (Bötesstraff) 48 kap. 1 och 2 §§ RB.

När man blir stoppad av polisen för fortkörning och får böter kan man antingen vägra att skriva under eller så skriver man under. När du skrev på ordningsboten godkände du den 48 kap. 17 § och 19 §. Din underskrift kan likställas med att du erkände fortkörningen och det betyder att din bot vann laga kraft. När en bot vinner laga kraft kan den inte längre överklagas. Du har alltså accepterat boten genom att erkänna ditt fel.

I ditt fall var det dock så att personnumret inte stämde och det brukar inte vara en tillräcklig stark grund för att undkomma betalningsansvaret. Tingsrätten har nämligen fastslagit att ett felaktigt personnummer inte är tillräckligt för att man ska slippa betala. Jag rekommenderar dig att betala boten du har fått och hädanefter inte överstiga hastighetsgränsen för din och andras säkerhet!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Masis VardanianRådgivare