Fel på motorn till bil köpt av bilfirma

Hej! Jag köpte men bil i god tro av en bilfirman för ca 1 år sedan och nu har jag fått motorhaveri, jag har fått lämna in bilen till en verkstad för att byta ut motorn, det kostade mig 19000kr

Det började med att motorn började läcka olja och sedan började det knacka i motorn... fyllde i olja men det hjälpte inte till slut visade det sig att motorn var skadad.

vad kan jag göra? jag köpte bilen av en bilfirman i god tro att bilen ska inte ha några dolda fel och så händer detta.... skulle uppskatta svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du köpte bilen såsom konsument, dvs att bilen huvudsakligen är inköpt för andra ändamål än näringsverksamhet. Då tillämpas konsumentköplagen, som du hittar https://lagen.nu/1990:932. Jag kommer att ange lagrum (lagparagrafer) ifall du själv skulle vilja gå in och läsa dem.

Bilen tycks vara felaktig (16§). Felet har rimligen förelegat (legat dolt) redan när du köpte bilen (20§). Det är dock du som måste kunna bevisa att felet förelåg från början, eftersom det gått mer än 6 månader (20a§). Det första du måste göra är att reklamera felet hos bilfirman. Det måste göras så snart som möjligt, annars kan du förlora din rätt att väcka anspråk mot bilfirman. En reklamation inom två månader från det att köparen märkt felet anses alltid vara lämnat i rätt tid (23§).

Istället för att gå till en annan verkstad och reparera bilen borde du ha vänt dig till bilfirman för att låta dem reparera felet. Det framgår av reglerna om avhjälpande och omleverans (26§ och framåt). De facto att du gått till ett annat företag gör att det inte är säkert att du kan att få ersättning av bilfirman för hela beloppet som du betalat för reparationerna, om bilfirman kan visa att de hade kunnat laga bilen till en lägre kostnad.

Det du bör göra är att väcka en skadeståndstalan mot bilfirman. Det kan Lawlines juristbyrå hjälpa dig med. Du är välkommen att kontakta mig på alina.borgsen@lawline.se för att få en offert för arbetet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare