Fel på köpt demovara - rätt till täckningsköp?

Jag köpte en Espressomaskin då MediaMarkt hade utförsäljning. Det var ett demoex till ett väldigt bra pris. Efter en tid började den brinna och skickades till lagning. Den har sen dess varit inlämnad flera gånger men problemen kvarstår. Butiken skulle reklamera den men den kom än en gång tillbaka "lagad". Har nu vägrat ta tillbaka den och butiken erbjuder mej pengarna tillbaka men jag vill ha en ny maskin. Ingen av kedjorna har den i sitt sortiment längre, har jag rätt köpa en likvärdig på sk Täckningsköp och kräva MM på mellanskillnaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom att du är konsument och MediaMarkt näringsidkare så blir konsumentlagen (KKL) tillämplig, se här. Ja, det stämmer att det finns en paragraf som ger konsumenten rätt att vid fel på vara göra ett täckningsköp, dvs köpa maskinen från någon annanstans eller en likvärdig maskin, och kräva mellanskillnaden från företaget (i detta fall MediaMarkt). Detta framkommer av 33 § KKL. Dock gäller inte denna rättighet om varan med felet hade sålts till reducerat pris om prisnedsättningen är avsedd att utgöra en kompensation för att varan säljs som sekunda, t.ex. på grund av någon defekt. I dessa fall kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris. Detta framkommer av förarbetena till KKL (prop 1989/90:89 s 138).

MEN det är annorlunda om saken emellertid har sålts på rea pga att säljaren endast vill minska ett för stort lager av exempelvis säsongsbundna men i och för sig fullgoda varor. Detta framkommer också av nämnda förarbete.

Espressomaskinen hade bra pris pga att säljaren hade utförsäljning, vilket talar för att du har denna rättighet som följer av 33 § KKL. Dock var espressomaskinen ett demoexemplar, vilket talar för en risk för att maskinen exponerats för yttre våld och knapptryckningar av kunder i butiken som slitigt ner maskinen och att säljaren kanske med anledning av detta sänkt priset. Det känns dock ej så troligt att den ska ha blivit så nyttjad i butiken att detta orsakat överhettningsfelet. Det här fallet är därmed inte solklart men min bedömning är att du torde ha rätt till denna möjlighet enligt 33 § KKL.

Hoppas mitt svar hjälpte dig! Återkom om du har fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare